![](https://academia.pan.pl/wp-content/uploads/2024/06/Academia-PL76-Gorski-2-1024x576.jpg)
Nowoczesne technologie umożliwiają przeniesienie edukacji do świata wirtualnego, w którym studenci uczą się nowych kompetencji w przyjazny sposób.
Aureliusz Górski
W związku z pandemią COVID-19 wszystkie tradycyjne przestrzenie do pracy i nauki zostały zamknięte. Ta sytuacja była impulsem do stworzenia podobnego typu miejsc w świecie wirtualnym. Technicznie jest to odwzorowanie graficzne przestrzeni fizycznej w postaci interfejsu w systemie wideokonferencyjnym – cyfrowy bliźniak. W prototyp projektu zaangażowało się kilkaset osób, co zaowocowało zrealizowaniem kilkuset wydarzeń. Wokół przedsięwzięcia skupili się polscy innowatorzy, dając początek platformie Venture Café.
Kolejnym krokiem milowym w rozwoju CampusAI było uruchomienie supernowoczesnego modelu konwersacyjnego w formie chatbota – ChatGPT. Dzięki niemu stał się on wirtualną szkołą, w której każdy może stawiać pierwsze kroki w swojej przygodzie ze sztuczną inteligencją.
Edukacyjna struktura CampusAI stanowi wielopoziomowy ekosystem, który zaprojektowano z myślą o pełnym wykorzystaniu potencjału sztucznej inteligencji tak, by wspierać proces edukacyjny uczestników na każdym etapie ich rozwoju. Na każdym poziomie/piętrze użytkownik zdobywa inne kompetencje.
Na pierwszym poziomie uczestnicy zaznajamiają się z podstawami sztucznej inteligencji i etyką jej użytkowania. Całość zajęć prowadzą awatary i cyfrowe postacie osadzone w specjalnie do tego stworzonym środowisku wykonanym dzięki najnowszemu silnikowi do tworzenia gier komputerowych. Celem tego poziomu jest błyskawiczna nauka generowania treści (w postaci tekstów i obrazów wideo) za pomocą sztucznej inteligencji.
Po zdobyciu podstawowej wiedzy uczestnicy przenoszą się na kolejne piętro, gdzie mają możliwość praktycznego zastosowania nabytych umiejętności w różnych projektach społecznościowych (tworzenie radia, magazynu, galerii sztuki czy wydawanie książek). Praca w grupach sprzyja wymianie doświadczeń i rozwijaniu umiejętności współpracy.
Kolejne piętro, znane AI Gym, umożliwia uczniom indywidualny rozwój kompetencji związanych z AI. Na tym etapie edukacja staje się bardziej spersonalizowana, uczestnicy mogą wybierać, czego chcą sięnauczyć, a system dostosowuje program do ich potrzeb w czasie rzeczywistym.
Kolejnym krokiem jest piętro dla najbardziej ambitnych, tzw. AI Makerspace. Każdy może tu rozwijać swoje pomysły i projekty w formule inkubatora lub akceleratora. Na ostatnim piętrze znajduje się klub, który łączy różne organizacje współpracujące z CampusAI. Jest to miejsce do nawiązywania wartościowych kontaktów, współpracy z innymi organizacjami i dzielenia się swoją wiedzą oraz doświadczeniem. Ta przestrzeń nie istnieje w świecie rzeczywistym, a jednak wszystkie jej elementy mają połączenie ze światem realnym.
Otwarta platforma
Jednym z filarów, na których opiera się CampusAI, jest zaawansowana platforma technologiczna, zbudowana na wyjątkowym silniku, umożliwiającym łączenie się z innymi systemami za pomocą interfejsów API. Taka architektura otwiera drzwi dla innych podmiotów, umożliwiając im włączenie się w budowę tego ekosystemu oraz wymianę zasobów.
Pierwszą organizacją, która zdecydowała się zbudować swój „budynek” w tym świecie obok CampusAI, jest Akademia Leona Koźmińskiego, która nie widzi w tym konkurencji, a wręcz synergię. Jest to strategiczna współpraca, która ma badać, w jaki sposób może zmieniać się edukacja.
Wizja przyświecająca temu projektowi to wspieranie rozwoju lokalnych ekosystemów innowacji przez zapewnienie platformy, która nie tylko umożliwi edukację i rozwój w obszarze sztucznej inteligencji, lecz także stanie się miejscem dyskusji na temat tego, jak najskuteczniej kształtować te ekosystemy. ■
![](https://academia.pan.pl/wp-content/uploads/2024/06/Academia-PL76-Gorski-1-1024x531.jpg)